1 Ghid pentru editarea textelor la data de Vin Iun 06, 2014 7:06 pm

bNk.

avatar
Membru
Mesaje : 63
Multumiri : 0
Editarea textelor se realizează cu ajutorul procesoarelor de text sau a editoarelor şi constă în redactarea şi aranjarea textului el putând apoi să fie lecturat sau modificat pe computer sau putând fi tipărit.
În continuare ne vom referi la procesorul de text Microsoft Word care este unul dintre cele mai frecvent folosite programe de prelucrare de text.

Comenzi si operatii fundamentale în Microsoft Word


Introducerea textului, navigarea prin text si selectarea textului


1. Introducerea textului

La pornire, procesorul de texte Microsoft Word va pune la dispozitie o suprafata alba, pregatita pentru lucru. Cursorul, acea liniuta verticala clipitoare, va arata unde va aparea urmatorul caracter tastat. Textul se introduce folosind tastatura, in esenta asemanatoare unei masini de scris. Tastele "Shift" si "Caps Lock" va permit sa comutati intre modurile de scriere cu litere mici/mari, pentru cateva caractere, respective un text mai lung. Tastele "Alt" si "Control" sunt folosite in combinatie cu o litera, de obicei pentru a deschide un meniu, respectiv pentru a efectua o comanda (shortcut). In timpul scrierii, calculatorul controleaza trecerea la un rand nou. Pentru a forta trecerea la un rand nou, apasati tasta "Enter".

Elementele principale ale unui text sunt:

Caracterul
Cuvantul (orice sir de caractere delimitat de spatiu)
Randul
Paragraful (orice sir de caractere delimitat de doua apasari ale tastei "Enter")
Pagina

2. Navigarea prin text

Navigarea se poate face in trei moduri principale:

Cu mouse-ul (folosind barele de derulare)
Cu tastatura (folosind combinatii de taste)
Folosind harta documentului (Document Map)

In continuare urmeaza o lista cu combinatiile de taste care va permit sa navigati usor si rapid prin document: Pentru a muta cursorul Apasati

Un caracter la stanga SAGEATA STANGA
Un caracter la dreapta SAGEATA DREAPTA
Sterge caracterul current DELETE
Sterge caracterul precedent BACK SPACE
Un cuvant la stanga CTRL+SAGEATA STANGA
Un cuvant la dreapta CTRL+SAGEATA DREAPTA
Sterge cuvantul current CTRL+DELETE
Sterge cuvantul precedent CTRL+BACK SPACE
Un paragraf in sus CTRL+SAGEATA SUS
Un paragraf in jos CTRL+SAGEATA JOS
Un rand in sus SAGEATA SUS
Un rand in jos SAGEATA JOS
La sfarsitul randului END
La inceputul randului HOME
O pagina ecran in sus (scrolling) PAGE UP
O pagina ecran in jos (scrolling) PAGE DOWN
La inceputul paginii urmatoare CTRL+PAGE DOWN
La inceputul paginii precedente CTRL+PAGE UP
La sfarsitul documentului CTRL+END
La inceputul documentului CTRL+HOME

3. Selectarea textului

Una din regulile importante ale lucrului in Microsoft Word este ca intotdeauna, pentru a efectua o operatie asupra unui text, acesta trebuie intai selectat. Selectarea textului se poate face cu ajutorul tastaturii sau a mouse-ului. Selectarea textului folosind tastatura se face folosind aceleasi combinatii de taste ca pentru deplasarea in document, dar tinand apasata si tasta SHIFT. De exemplu, combinatia SHIFT+HOME selecteaza textul de la pozitia cursorului, pana la inceputul randului, sau pentru selectarea unui cuvant se poate apasa combinatia de taste SHIFT+CTRL+SAGEATA DREAPTA.

Iata o lista a comenzilor de selectie cu ajutorul tastaturii:

Un caracter la stanga SHIFT+SAGEATA STANGA
Un caracter la dreapta SHIFT+SAGEATA DREAPTA
Un cuvant la stanga SHIFT+CTRL+SAGEATA STANGA
Un cuvant la dreapta SHIFT+CTRL+SAGEATA DREAPTA
Un rand in sus SHIFT+SAGEATA IN SUS
Un rand in jos SHIFT+SAGEATA IN JOS
Pana la sfarsitul randului SHIFT+END
Pana la inceputul randului SHIFT+HOME
Pana la sfarsitul documentului SHIFT+CTRL+END
Pana la inceputul documentului SHIFT+CTRL+HOME
Reda textul selectat SHIFT+INSERT+SAGEATA IN JOS



Operatii simple asupra textului selectat


1. Comenzile Cut, Copy, si Paste.

Aceste comenzi au sens doar daca se folosesc in perechi,
Cut - Paste, respectiv Copy - Paste. Pentru a se putea aplica, trebuie selectat in prealabil o portiune de text.

La aplicarea comenzii Cut (taie) asupra textului selectat, acesta este inlaturat din document si mutat intr-o zona speciala de memorie (memoria Clipboard). Din aceasta zona el poate fi introdus din nou in document in alt loc, folosind comanda Paste (lipeste). Asadar, perechea de comenzi Cut-Paste are ca effect taierea textului selectat si inserarea lui in alt loc din document.

Perechea Copy-Paste functioneaza analog, dar are ca effect copierea textului selectat si inserarea lui in alt loc din document, cu pastrarea textului selectat la locul initial.

Combinatiile de taste corespunzatoare acestor comenzi sunt: comanda CUT Ctrl-X,
comanda COPY Ctrl-C,
comanda PASTE Ctrl-V.


2. Comenzile Undo si Redo.

Comanda Undo are rolul de a anula ultima operatie efectuata. Comanda Redo anuleaza ultima anulare, altfel spus reface comanda anterior anulata. Ele se pot aplica succesiv anuland respectiv refacand nu doar ultima comanda ci si comenzi mai vechi. Comenzile se gasesc in meniul Edit (meniu ce poate fi accesat cu combinatia de taste “ALT+E”) si au associate urmatoarele combinatiii de taste:
comanda UNDO CTRL-Z,
comanda REDO CTRL-Y.



Elemente simple de formatare.

Comenzile Bold, Italic, Underline.

Comenzile Bold, Italic, Underline sunt cele mai simple si totodata cele mai des folosite comenzi in formatarea unui text. Ele se aplica fie asupra unui text selectat in prealabil prin activarea comenziilor corespunzatoare dupa selectarea textului, sau se pot aplica asupra unui text ce urmeaza a fi introdus, caz in care se activeaza comenzile corespunzatoare inainte de inceperea scrierii. Efectul comenzilor ramane activ pana la dezactivarea lor.

Nota 1. Shortcut-urile corespunzatoare acestor comenzi sunt: comanda BOLD Ctrl-B,
comanda ITALIC Ctrl-I,
comanda UNDERLINE Ctrl-U.

Nota 2. Comenzile se pot combina prin apasarea succesiva a combinatiilor de taste corespunzatoare, ex: Bold si Italic, Italic si Underline, etc.

Nota3: La activarea uneia dintre comenzile BOLD, ITALIC sau UNDERLINE mesajul din partea cititorului de ecran JAWS for Windows este: “Bold On”, “Italic On” si “Underline On”, iar la dezactivarea acestor comenzi mesajul din partea cititorului de ecran JAWS for Windows este:
“Bold Off”, “Italic Off” si “Underline Off”.



Aranjarea textului in rand

Comenzile Left, Center, Right, Justify.

1. Comanda Left aliniaza textul in rand fata de marginea stanga a randului, si este modul obisnuit in care se scrie un document; textul curge de la stanga spre dreapta. Combinatia de taste pentru activarea acestei comenzi combinatia de taste 
este CTRL-L.

2. Comanda Center aliniaza textul fata de mijlocul randului si este utila in special in scrierea titlurilor; textul curge simultan spre ambele capete ale randului, pastrandu-se centrat pe mijlocul acestuia. Combinatia de taste corespunzatoare acestei comenzi fiind CTRL-E.

3. Comanda Right aliniaza textul fata de marginea dreapta a randului si se foloseste de obicei la introducerea antetelor, datelor, semnaturilor, etc; textul curge de la dreapta spre stanga. Combinatia de taste corespunzatoare acestei comenzi fiind CTRL-R.

4. Comanda Justify se foloseste pentru alinierea simultana a textului atat fata de marginea stanga, cat si fata de cea dreapta. Este modul cel mai estetic de a scrie un text, deoarece in acest fel se elimina "marginea zimtata" dreapta a textului, datorata neuniformitatii in lungimea cuvintelor, in timp ce marginea stanga este corect aliniata. Cu ajutorul comenzii Justify se aliniaza regulat textul fata de marginea stanga si dreapta a paginii. Combinatia de taste corespunzatoare acestei comenzi este CTRL-J.

Nota: Cititorul de ecran JAWS for Windows ofera posibilitatea aflzonein orice moment a modului cum arata caracterul pe care se afla punctul de insertie la un moment dat, aceasta combinatie de taste fiin INSERT-F (“Say Format” (Spune formatul)).


3. Operatii de intrare - iesire

3.1. Salvarea unui document (Save)

Operatiunea de salvare a unui document consta in depozitarea acestuia pe un mediu (de regula un mediu magnetic -discheta, disc hard, etc) astfel incat sa poata fi regasit, modificat, tiparit, etc la o data ulterioara datei crearii. Comanda respectiva poate fi gasita in meniul File (caseta de dialog Save As). La apelarea ei se deschide o fereastra de dialog cu utilizatorul, pentru a-I permite acestuia sa specifice parametrii salvarii: numele fisierului, calea (litera unitatii de disc si directorul unde este stocat), tipul documentului. Fereastra are urmatorul aspect:


Un camp de editare numit “File Name” (Numele fisierului), unde sa da numele fisierului.
Un control de tip Combo Box, numit "Save as type" (Salveaza de tipul) unde se specifica tipul de format sub care va fi salvat fisierul.

Obz.: Tipul implicit al documentului (specificat in zona "Save as type") este "Word document", fisier cu extensia "doc". Acest tip este bine sa ramana nemodificat, cu exceptia cazului in care se doreste salvarea expresa a documentului sub un alt tip.


Urmatorul control este butonul simplu “Save” (Salveaza) prin activarea caruia se salveaza efectiv fisierul cu parametrii specificati.
Urmatorul control este butonul simplu “Cancel” (Renunta) prin activarea caruia se anuleaza caseta de dialog si procesul de salvare.
Urmatorul control este un Combo Box, numit “Save In” (Salveaza in), de unde se allege locul (zona, directorul) unde se doreste a fi salvat fisierul.
Un ultim control de tip List View in care sunt listate continuturile directorului current, adica directorul selectat in sectiunea “Save In” (Salveaza in).

Obs.: 1. Aceasta procedura nu se repeta la fiecare salvare a documentului. Calculatorul are nevoie de datele anterioare doar la prima salvare, ele ramanand implicite pentru urmatoarele salvari. Daca se doreste salvarea documentului cu unul dintre parametrii anteriori modificati (ex: salvarea sub alt nume sau in alt director) se foloseste comanda "Save As.." din meniul File. In rest pentru a salva modificarile realizate intr-un document se foloseste doar comanda “SAVE” din meniul “FILE”, tasta fierbinte pentru aceasta comanda fiin combinatia de taste “CTRL+S”.

2. Accesarea meniului “File” se poate realiza fie apasandu-se tasta “Alt”, focarul fiind situat chiar pe acest meniu iar prin apasarea tastei de directionare sageata in jos se va activa meniul; fie prin apasarea combinatiei de taste ALT-F, caz in care meniul va fi afisat automat deschis.
3. Tasta fierbinte pentru accesarea casetei de dialog “Save As” este tasta functie F12.
4. Navigarea intr-o caseta de dialog de pe o sectiune pe alta se realizeaza cu “Tab” (inainte) si cu “SHIFT-TAB” (inapoi), iar in interiorul fiecarei sectiuni se navigheaza cu tastele de directionare sageti.


3.2. Deschiderea unui document existent (Open)

Daca se doreste incarcarea pentru lucru a unui document salvat anterior pe disc, se foloseste comanda Open din meniul File. Aceasta comanda deschide o fereastra foarte asemanatoare cu cea din cazul comenzii Save, insa FUNCTIA este complet diferita. Din cauza ca atat aspectul ferestrei cat si utilizarea ei se face in mod absolut analog cu fereastra comenzii Save, multi utilizatori incepatori sunt derutati si le incurca. Acest fapt poate duce la pierderea definitiva a documentului salvat, deoarece in locul lui se salveaza un document gol, dar sub acelasi nume.

La activarea acestei casete de dialog sunt prezentate urmatoarele campuri:


File Name (Numele fisierului)
Files of Type (Fisiere de tipul)
Open (butonul Deschide)
Cancel (butonul Renunta)
Look In (Priveste in)
Un ultim control de tip List View in care sunt listate continuturile directorului current, adica directorul selectat in sectiunea precedenta “Look In” (Priveste in).

Nota: 1. Tasta fierbinte pentru accesarea casetei de dialog “OPEN” este combinatia de taste “CTRL+O”. De asemenea aceasta caseta de dialog mai poate fi activata din meniul “FILE”.
2. Se pot deschide mai multe documente deodata, dar doar unul este documentul curent. Numarul de documente deschise este dependent de memoria calculatorului.

Obs.: Navigarea intr-o caseta de dialog de pe o sectiune pe alta se realizeaza cu “Tab” (inainte) si cu “SHIFT-TAB” (inapoi), iar in interiorul fiecarei sectiuni se navigheaza cu tastele de directionare sageti.


3.3. Inchiderea unui document (Close)

Apelarea comenzii Close din meniul File (sau prin combinatia de taste CTRL-F4) provoaca inchiderea documentului. Daca acesta nu a fost in prealabil salvat, inaintea inchiderii apare o fereastra care interogheaza utilizatorul in acest sens, cu urmatorul continut (Obs.: Este o caseta de dialog de tip mesaj.):


Do you want to save the changes you made to
document “…”? (Vrei sa salvezi modificarile facute documentului “…”?)

Butonul simplu “Yes” (da)
Butonul simplu “No” (Nu)
Butonul simplu “Cancel” (Renunta).

Se apasa butonul corespunzator efectului dorit. Apasarea butonului "Cancel" determina anularea comenzii Close si intoarcerea in document.

Nota: Deoarece procesorul de texte Microsoft Word permite lucrul cu mai multe documente, inchiderea documentului curent nu provoaca si inchiderea editorului.

Obs.: Navigarea intr-o caseta de dialog de pe o sectiune pe alta se realizeaza cu “Tab” (inainte) si cu “SHIFT-TAB” (inapoi).


3.4. Creearea unui nou document (New)

La pornirea editorului Microsoft Word se creeaza automat un document nou. Dar daca ulterior utilizatorul doreste creearea unui alt document, se utilizeaza comanda New din meniul File. Apare o fereastra din care se poate alege tipul documentului ce se doreste creat.

La activarea acestei casete de dialog cu mai multe pagini sunt prezentate urmatoarele controale:


Controlurile de pe pagina numita General sunt:
New List View, cu 3 optiuni: “Blanc Document” (Document gol), “Web Page” si “E-mail Message”, (implicit fiin “Blanc Document”).
Butonul simplu “OK”.
Butonul simplu “Cancel”.
Un grup de doua butoane radio: “Create a New Document” (Creaza un document nou) si “Create New Template” (implicit fiind selectat primul buton radio “Create a New Document”).

Obs.: Daca se apasa combinatia de taste asociata acestei comenzi “New” (si anume CTRL-N), aceasta fereastra nu mai apare, ci se creeaza automat un document de tipul "Blank Document" (Document gol).

Tipurile de documente ce pot fi create sunt:

General
Scrisori si faxuri
Memo
Legal Pleadings
Publicatii
Alte documente
Pagini Web.
Fiecare din acest tip contine alte subtipuri.

Obs.: Navigarea intr-o caseta de dialog de pe o sectiune pe alta se realizeaza cu “Tab” (inainte) si cu “SHIFT-TAB” (inapoi), iar in interiorul fiecarei sectiuni se navigheaza cu tastele de directionare sageti. Comutarea (ciclarea) intre paginile unei casete de dialog cu mai multe pagini se realizeaza cu combinatiile de taste “CTRL+TAB” (inainte) si “CTRL+SHIFT+TAB” (inapoi).

3.5. Lucrul cu mai multe documente

In cazul in care exista mai multe documente deschise simultan (fiecare cu fereastra sa), se poate ivi necesitatea comutzoneintre diverse documente, sau afisarea simultana a acestora. In acest scop se foloseste meniul Window (accesibil cu combinatia de taste ALT-W).

Comenzile acestui meniu sunt:


New Window - creaza o noua fereastra ce contine acelasi text ca si documentul curent
Arange all - aranjeaza pe ecran astfel incat sa fie vizibile, toate documentele deschise
Split - rupe documentul in doua parti, permitand vizionarea simultana a doua zone diferite ale sale
In afara acestor comenzi, meniul Window contine si cate o referinta numerotat la fiecare din documentele deschise. Apasand “Enter” pe referinta respectiva, devine fereastra activa fereastra ce contine documentul respectiv. Combinatiile de taste pentru a comuta (cicla) intre diferitele documente deschise la un moment dat fiind:
CTRL-F6 (inainte) si
CTRL+SHIFT+F6 (inapoi).
3.6. Parasirea programului Microsoft Word

Inchiderea editorului se face cu comanda Exit din meniul File, sau cu combinatia de taste Alt-F4. Daca documentul curent nu a fost salvat inaintea acestei operatiuni, apare din nou fereastra de dialog mesaj solicitand utilizatorului sa salveze sau nu ori sa anuleze operatiunea de inchidere.

Obs.: Navigarea intr-o caseta de dialog de pe o sectiune pe alta se realizeaza cu “Tab” (inainte) si cu “SHIFT-TAB” (inapoi).


4. Formatarea avansata a textului

Pentru inceput, alegeti caseta de dialog cu mai multe pagini Font din meniul Format (meniul Format poate fi accesat cu combinatia de taste ALT-O). Fereastra ce apare contine trei pagini: Font, Character Spacing, Animations.

Prima pagina este numita Font. Ea contine zonele: 

Font,
Font Style,
Size,
Underline,
Color,
Effects.

Primele trei zone ale ferestrei va permit schimbarea fontului, a stilului si a marimii,. In plus, puteti sa:

alegeti modul de subliniere a cuvintelor: subliniat simplu, subliniat doar cuvintele, sublinierea cu linie dubla sau intrerupta, etc.
stabiliti culoarea textului (zona Color);
aplicati diverse efecte;

Obs.: 1. Pentru a afecta formatul unui text mai intai acesta trebuie selectat!
2. Navigarea intr-o caseta de dialog de pe o sectiune pe alta se realizeaza cu “Tab” (inainte) si cu “SHIFT-TAB” (inapoi), iar in interiorul fiecarei sectiuni se navigheaza cu tastele de directionare sageti. Comutarea (ciclarea) intre paginile unei casete de dialog cu mai multe pagini se realizeaza cu combinatiile de taste
“CTRL+TAB” (inainte) si “CTRL+SHIFT+TAB” (inapoi).
3. Cititorul de ecran JAWS for Windows ofera posibilitatea aflzonein orice moment a modului cum arata caracterul pe care se afla punctul de insertie la un moment dat, aceasta combinatie de taste fiin INSERT-F (“Say Format” (Spune formatul)).


4.1. Stabilirea fontului implicit

In oricare din aceste pagini ale casetei de dialog Font gasiti un buton Default... (implicit). Apasarea acestui buton provoaca schimbarea fontului existent cu cel nou ales. La urmatoarea repornire a programului Microsoft Word, fontul implicit va fi cel ales la apasarea butonului Default, avand marimea, culoarea, efectele, etc cele alese de dvs.


4.2. Formatarea cu ajutorul combinatiilor de taste

Nota: Toate comenzile descrise mai jos se pot aplica fie asupra unui text selectat in prealabil, fie asupra unui text care urmeaza a fi introdus.


Schimbarea fontului

1. Descrierea comenzii. Datorita faptului ca exista o multitudine de moduri in care un caracter poate fi scris, au fost create seturi de caractere, caracterele unui set semanand toate intre ele. Un asemenea set de caractere se numeste font, iar pentru a putea deosebi fonturile intre ele, acestea au primit nume, de exemplu Times New Roman sau Garamond sau Arial sau Gothic 720 BT sau Storybook sau Bodoni BT etc, etc.

2. Efectuarea comenzii: Se apasa comanda "Font" cu ajutorul combinatiei de taste “CTRL+SHIFT+F” si din lista se allege fontul dorit cu ajutorul tastelor de directionare. Confirmarea selectiei se realizeaza prin apasarea tastei “ENTER”.



Marimea caracterelor

1. Descrierea comenzii. Unitatea folosita pentru a desemna marimea unui caracter este punctual (point, prescurtat pt). Aceasta unitate nu apartine sistemului metric, dar se poate da o corespondenta intre aceasta unitate de masura si sistemul metric. Se stie ca un inch (tol, sau 1") este egal cu 2.54 cm. Atunci 72 pt = 1".
Cum marimea de scriere a unui text obisnuit este de 12 pt, rezulta ca aceasta marime este in jur de 4.23 mm.
Optiuni posibile:
Text scris cu 8 pt.
Text scris cu 10 pt
Text scris cu 12 pt
Text scris cu 14 pt
Text scris cu 24 pt

2. Efectuarea comenzii: Se apasa comanda “Size” (Marime) cu ajutorul combinatiei de taste “CTRL+SHIFT+P”, iar din lista derulata se alege marimea dorita cu ajutorul tastelor de directionare. Confirmarea selectiei se realizeaza prin apasarea tastei “ENTER”. De asemenea se mai poate creste/scade valoarea marimii caracterelor cu cate o unitate (cu cate un Punct) folosindu-se combinatiile de taste:
-- “CTRL+[“ – paranteza patrata deschisa -- (pentru cresterea valorii) si
-- “CTRL+]” – paranteza patrata inchisa -- (pentru scaderea valorii).



Stiluri de caracter

1. Descrierea comenzii. O combinatie de stiluri simple (bold, italic sau underline, un font si o marime asociata, o culoare a textului, etc) defineste un stil de caracter. Folosirea stilurilor de caracter este utila cand dorim sa aplicam in mod repetat aceasta combinatie. In acest caz este mai rapida aplicarea stilului compus, decat aplicarea succesiva a stilurilor simple.

Cateva exemple de stiluri predefinite in Microsoft Word sunt:
Normal -
Heading 1
Heading 2
Heading 3
Default Paragraph Font
Document Map
Strong

2. Efectuarea comenzii: Se apasa comanda "Style" (Stil) cu ajutorul combinatiei de taste “CTRL+SHIFT+S”, iar din lista derulata se alege stilul dorit cu ajutorul tastelor de directionare. Confirmarea selectiei se realizeaza prin apasarea tastei “ENTER”.

Obs.: Cititorul de ecran JAWS for Windows ofera posibilitatea aflzonein orice moment a modului cum arata caracterul pe care se afla punctul de insertie la un moment dat, aceasta combinatie de taste fiin INSERT-F (“Say Format” (Spune formatul)).


5. Lucrul cu tabele in Microsoft Word

5.1. Creearea unui tabel folosind meniul “Table”

Insistam asupra acestui mod de a crea un tabel, deoarece este modul ce prezinta cele mai multe optiuni. Se provoaca aparitia ferestrei de dialog “Insert Table...” (Insereaza tabel) din meniul Table (meniul “Table” (Tabelare) poate fi accesat prin combinatia de taste “ALT-A”).

Aceasta caseta de dialog prezinta urmatoarele sectiuni:


Number of Columns (Numar de coloane)
Number of Rows (Numar de randuri)
AutoFit? behavior
Un grup de 3 butoane radio: “Fixed column width” (Fixeaza coloana functie de grosime), “AutoFit? to contents” (Fixeaza automat functie de continut) si “AutoFit? to window” (Fixeaza automat functie de fereastra)
Set as Default for New Tables (Seteaza ca implicit pentru tabele noi)
Butonul simplu OK
Butonul simplu Cancel
Butonul AutoFormat?.

In zonele respective se introduce numarul de coloane si de linii din care dorim sa fie constituit tabelul. Optiunea Auto din zona Column width face ca tabelul sa aiba coloane egale intre marginile paginii. Apasarea butonului Autoformat... duce la aparitia ferestrei Table AutoFormat?. Din zona Formats a acestei ferestre se alege tipul de format ce dorim sa-l aplicam tabelului. Exista mai multe tipuri de formate, impartite in categorii ca: Simple, Classic, Colorful, Columns, Grid, List, 3D effects, si alte cateva tipuri ca de exemplu Contemporary, Elegant, Professional. Toate aceste tipuri pot fi vazute in zona Preview a ferestrei (Obs.: Nu vom prezenta aceasta fereastra intrucat depaseste cadrul acestui ghid.).

Obs.: Navigarea intr-o caseta de dialog de pe o sectiune pe alta se realizeaza cu “Tab” (inainte) si cu “SHIFT-TAB” (inapoi), iar in interiorul fiecarei sectiuni se navigheaza cu tastele de directionare sageti.

5.2. Deplasarea prin tabel

1. Prezentam in continuare combinatiile de taste pentru miscarea punctului de insertie intr-un tabel (combinatii de taste ce apartin aplicatiei Microsoft Word):

Mutare la celula urmatoare TAB (daca cursorul se afla in ultima celula a tabelului, apasand TAB se adauga o noua linie)
Mutare la celula precedenta SHIFT+TAB
Mutare la linia precedenta SAGEATA SUS si
SAGEATA JOSlinia urmatoare
Mutare la prima celula din linie ALT+HOME
Mutare la ultima celula din linie ALT+END
Mutare la prima celula din coloana ALT+PAGE UP
Mutare la ultima celula din coloana ALT+PAGE DOWN


2. Obtinerea de informatii intr-un tabel cu ajutorul cititorului de ecran JAWS for Windows (combinatii de taste ce apartin cititorului de ecran JAWS for Windows):

Citeste prima celula din linia curenta ALT+7 (7 de pe blocul de dactilografiere).
Citeste prima celula din coloana curenta ALT+1 (1 de pe blocul de dactilografiere).
Ofera coordonatele celulei in tabel INSERT+C (ordinea fiind numarul coloanei din X coloane, numarul randului din X randuri).
Citeste continutul unei cellule oferind si informatii despre pozitia curenta in tabel INSERT+TAB (ordinea fiind: continutul celulei curente, numarul coloanei curente, numarul celulei curente si numarul tabelului current). 

5.3. Operatii de selectie in tabel

Operatiile de selectie intr-un tabel sunt realizabile cu ajutorul submeniului “Select” din meniul “Table”. 

Iata optiunile acestui submeniu:

TABLE|SELECT|TABLE (selecteaza intregul tabel).
TABLE|SELECT|COLUMN (selecteaza coloana curenta din tabel).
TABLE|SELECT|ROW (selecteaza linia curenta din tabel).
TABLE|SELECT|CELL (selecteaza celula curenta).

Nota: 1. Selectarea a mai multor linii sau coloane se realizeaza prin selectarea fie a randului current, fie a coloanei curente, si apoi tinandu-se tasta SHIFT apasata se folosesc tastele de directionare SAGETI SUS sau JOS (pentru continuarea selectiei pentru randuri) sau tastele de directionare SAGETI STANGA sau DREAPTA (pentru a continua selectia coloanelor).
2. Selectia a mai multor cellule se realizeaza prin selectia celulei curente apoi tinandu-se tasta SHIFT apasata se apasa tastele de directionare SAGETI SUS, JOS, STANGA sau DREAPTA functie de directia dorita in selectare.

Obs.: 1. Pentru accesarea meniului “Table” se poate folosii combinatia de taste “ALT+A”.
2. Pentru verificarea textului selectat se poate folosi combinatia de taste a cititorului de ecran JAWS for Windows “SHIFT+INSERT+SAGEATA IN JOS”.


5.4. Modificarea unui tabel

5.4.1. Adaugarea de linii sau coloane

1. Selectati linia deasupra careia doriti sa inserati o noua linie sau coloana in stanga careia doriti sa introduceti noua coloana. Daca doriti sa introduceti mai multe linii sau coloane, selectati tot atatea linii respective coloane cate doriti sa inserati.
2. Alegeti comanda Insert Rows sau Insert Columns din meniul Table.


5.4.2. Stergerea de coloane sau randuri

1. Selectati coloanele sau randurile ce doriti sa le stergeti.
2. Din meniul “TABLE” folositi submeniul “DELETE” si alegeti optiunea dorita; “Column” pentru a sterge coloane sau “ROW” pentru a sterge randuri.

Nota: Optiunea “TABLE” a acestui submeniu “DELETE” sterge intregul tabel.